Lexus wyposaża swoje modele w system monitorowania zmęczenia kierowcy, który potrafi rozpoznać czy prowadzący pojazd w wystarczającym stopniu skupia uwagę na drodze. Śledzi także ruch powiek, co pozwala rozpoznać objawy senności u kierowcy.
System DMS (Driver Monitoring System), został opracowany przez inżynierów Toyoty będącej właścicielem marki Lexus. Składa się z kamery CCD zamontowanej na wierzchu pokrywy kolumny kierownicy oraz wspomagających ją sześciu diod LED pracujących w bliskiej podczerwieni. Zastosowanie tego typu diod pozwala na sprawne działanie systemu zarówno w dzień, jak i w nocy.
Po uruchomieniu system wykrywa twarz kierowcy, mierzy jej szerokość i wyznacza środek, który następnie służy jako punkt odniesienia w procesie monitorowania ruchu głowy. Dzięki temu możliwe jest wykrycie sytuacji, w których kierowca nie skupia wystarczającej uwagi na drodze. Zastosowany system przetwarzania obrazu pozwala także śledzić położenie górnej i dolnej powieki. Śledząc szerokość na jaką otwierają się oczy, możliwe jest ostrzeżenie kierującego o potencjalnym zagrożeniu zaśnięcia za kierownicą.
Driver Monitoring System współdziała z systemem zapobiegania kolizji (Pre-Crash Safety), który po wykryciu przeszkody, na podstawie jej pozycji, prędkości i toru poruszania się samochodu, oblicza prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji. Gdy wykryte zostanie zmęczenie lub senność u kierowcy, a prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji będzie wysokie, zostanie wyświetlone ostrzeżenie „BRAKE!” i uruchomiony sygnał ostrzegawczy. Przy braku jakiejkolwiek reakcji ze strony prowadzącego pojazd system automatycznie przygotuje układ hamulcowy, napnie pasy bezpieczeństwa i uruchomi hamulce w celu uniknięcia zderzenia.
System DMS jest obecnie oferowany jako wyposażenie w modelach Lexus’a linii LS i GS.
Źródła:
1. Driver Monitoring System in Lexus, lexus.eu
2. News – Driver Monitoring System, newcarnet.co.uk
3. Pre-Crash Safety in Toyota, toyoland.com
4. Lexus Polska, lexus-polska.pl