|
PODSTAWY PROGRAMOWANIA,
LABORATORIUM 4
Program zajęć:
- Założyć katalog o nazwie lab4.
- Przejść do katalogu lab4.
- Pobrać plik prml4.c, zawierający błędy. Powinien działać następująco: prml4.
- Korzystając ze środowiska uruchomieniowego (edytor + kompilator + debugger), znaleźć błędy w programie prml4.c i je naprawić. Podczas pracy ze środowiskiem uruchomieniowym, należy przećwiczyć następujące elementy:
- wyświetlanie wartości zmiennej (variable) oraz parametru funkcji
- wykonanie wywołania funkcji jako pojedynczej instrukcji (F8) względnie “wejście do środka” tej funkcji (F7)
- zastawianie i zdejmowanie pułapki (breakpoint)
- wypisywanie wartości wyrażenia
- Napisać funkcję realizującą polecenie określone przez Prowadzącego zajęcia laboratoryjne. Będzie to wyświetlanie odpowiedniego
“wzorka”.
- Uruchomić napisany program i zademonstrować Prowadzącemu.
- Wysłać program pocztą elektroniczną na adres Prowadzącego.
Wskazówki
- Środowisko uruchomieniowe uruchamia się poleceniem xwpe&.
- Dyrektywa #define MAX 10 powoduje “utożsamienie” napisu
10 z napisem MAX. Innymi słowy, dyrektywa taka może służyć do nazywania stałych liczbowych.
- Definicja char tab[MAXX][MAXY] oznacza tablicę prostokątną (macierz) o nazwie tab zawierającą
MAXX*MAXY elementów typu char. Dostęp do elementu przez podanie jego współrzędnych współrzędnych tablicy, np.
tab[4][3]=’a’ oznacza wpisanie wartości ‘a’ do elementu tablicy tab o współrzędnych 4,3. Pamiętajmy, że numeracja zaczyna się od zera!
- Pobierając program wykonywalny proszę nie zapomnieć o nadaniu mu atrybutu wykonywalności.
- Tablice są “dziwnymi” obiektami języka C: jeżeli przekaże się je jako argument wywołania, to operacje na ich zawartości są widoczne na zewnątrz funkcji.
- Błędów należy szukać w funkcjach pozaZnak i w pętlach for.
- Więcej informacji o xwpe.
Powodzenia!
|
|